Det handler ikke (kun) om at nå i mål

Kære lærer, ved du, at bullseye ikke er det felt, der giver flest point?

Det er en snæver forståelse at tro, at når en lærer alene opfylder Fælles Mål i sin undervisning, så er det en fagligt dygtig lærer.

Det er som at sætte lighedstegn mellem et højt lixtal og viden. Det er at tro, at klog kun rimer på bog.

En skolelærer kan være et leksikon, men behøver ikke være det. Hvad nytter det at kunne Søren Kierkegaards udgivelser, hvis man ikke forstår det liv, de beskriver? Eller at lære om intertekstualitet, hvis man ikke kan mærke litteraturens hjerteslag hoppe fra den ene tekst til den anden.

For en historielærer er kanonpunkterne kun vigtige for ikke at blæse omkuld i historiens vingesus. Og for fysik/kemi-læreren er grundstoffer uundgåelige i pensummet. Men kun for at kunne forstå, hvordan verden er blevet, som den er.

Vi tror på, at lærerne kender deres klasser og ved hvilken undervisning, der gavner eleverne bedst. Vi ser Fælles Mål som sekundært til klasseledelse.

Dine elever ved, de skal kunne stoffet, fordi prøven er på vej. Og du ved, de skal kunne stoffet fordi, ja, Fælles Mål. Men også fordi du synes, at du formidler det vigtigste stof i verden: dit fag!

Så skidt pyt med, om diverse årstal ikke sidder på rygraden, og at definitionen på stilladsering er fortrængt til fordel for koordinering af lejrskolen.

Så længe eleverne bliver støttet efter deres behov. Så længe skolelæreren kerer sig om dem og sit fag.

Dét er rygraden, der holder skolen oprejst!

Vi stoler på, at lærerne brænder for deres fag, og at gejsten brænder igennem. Vi tror på, at lærerne kender deres klasser og ved, hvilken undervisning der gavner eleverne bedst. Vi ser Fælles Mål som sekundært til klasseledelse.

Vi kalder det lærerfaglighed, og det er dét, den moderne folkeskole kræver.

Som forlag er det vores opgave at skabe det, der sætter lærerfagligheden mest i spil. Det er mere end bare et undervisningsmateriale. Det er et stærkt, fagligt læremiddel, der lader læreren sigte efter andet end bullseye og ramme plet med sin undervisning.

Når læreren tænker over, hvad eleverne har brug for, så tænker vi over, hvad læreren har brug for.

Digitale læremidler skal eliminere bekymringen over at nå Fælles Mål, så lærerne kan fokusere på metoderne og deres hjertebarn. Det er deres opgave at få indholdet til at brage igennem helt ned på bagerste række. Det er det, de gør bedst.

Digitale læremidler skal gøre det muligt for dyslektikere, svage og stærke læsere at læse den samme tekst.

Digitale læremidler skal gøre det muligt for lærerne at arbejde med relationer og inklusion, uden at det går ud over det faglige udbytte.

Det er nogle af de krav, vi som forlag stiller til os selv.

Den sværeste vej er ikke altid den bedste.

Bogtrykkerkunsten gjorde vel ikke litteraturen dårligere, og ingen vil sige, at man snyder ved at bruge GPS fremfor et indbundet kort fra Kraks.

Når vi laver årsplaner til lærerne, er det videndeling. Det er en håndsrækning, der skal inspirere og frigive tid til at sætte egne perspektiver og idéer i spil i planlægningen. Det er der ingen skam i.

Vi tager læring hamrende seriøst!

Vores undervisningsmaterialer og værktøjer hviler på et fundament af vores medarbejderes i alt 237 års erfaring som lærere, læsevejledere og pædagoger.

Vi retter os ikke efter, hvad vi tror, lærerne mangler, eller hvad lærerne havde brug for, dengang vi selv gik i skole. Vi lytter til lærernes nutidige og fremtidige behov og besvarer det med en gennemtænkt faglighed i hver en knap, tekst og funktion.

Det kan vi, fordi vi arbejder digitalt.

Det giver os mulighed for at imødekomme det øgede fokus på faglig læsning med interaktive læseguides. Det gør, at vi konstant kan justere vores undervisningsmateriale, så det passer til de formelle krav.

Vi kan med selvrettende opgaver spare miljøet, tiden i printerrummet og weekendarbejde. Vi kan sørge for, at alle opgavetyper er fleksible, så den enkelte lærer kan tilpasse dem til sin klasse.

En didaktisk ekspert. Det er sådan, vi tænker om læreren.

Vi er der blot for at understøtte det.

Vi vil give plads og værktøjer til, at den didaktiske ekspert hver dag får lov til at udfolde sin lærerfaglighed og gøre hvert fag til et yndlingsfag.

Det er vores ultimative krav til os selv.

Mange hilsner,
Dit forlag